mandag 1. juli 2013

Arkiv: Andenesfestivalen 29.06.2013 - Kim med ny seipers og klubbrekord!

I helga reiste Kim og jeg til Andenes for å delta på havfiskefestivalene der. Det var bare oss to fra klubben - synd det ettersom fisket bruker å være svært bra..


Det var totalt 50 deltakere fra ulike klubber. Noen kom langveisfra, som Sverige, Finland og Russland, men de fleste var fra norske klubber.

Første festival var Andenesfestivalen på lørdag. Jeg havnet på en stor snurrevadbåt, der vi skulle fiske 5 stk. (den største båten under festivalen). Jeg trakk i tillegg den minst heldige plassen ombord, da jeg måtte stå klemt inntil en vegg med en lav ripe foran. Den lave ripa gjorde forøvrig at et par av fiskene mine gled ut av kassen og overbord underveis. Nåvel.

I min båt bestemte vi oss for å ta sjansen og gå vestover. Jeg er mest kjent i Nordhavet, men visste at det var mulig å slå til med store mengder fisk om man traff rett i Vesthavet. Fisket startet tregt, men det var også vanskelige pilkeforhold med 1,5 knop strøm og laber bris. Etterhvert stilnet vinden av, men strømmen holdt seg konstant hele dagen. Vi flyttet oss og fant etterhvert endel fisk. Det var variabelt bett, den tok ikke skikkelig i, men vi fikk da noen fisker. Mine største var torsk opp til 10 kg. Totalt endte jeg på 106,5 kg og ca. 7.-8. plass i herreklassen.

    På vei mot land hadde vi flott utsikt mot Bleik og Bleiksøya.

Andenes. Farvannet utenfor dette stedet er ekstremt grunt og fullt av skjær, holmer og tørrskolter. Ofte slår båtene av ekkoloddet når de går inn leia for å unngå å se hvor grunt det er :)

I løpet av dagen hadde jeg jevnlig telefonkontakt med Kim og etter noen timers fiske dukket det opp noen heftige MMS'er. Det viste seg at de hadde truffet på storsei oppe i Nordhavet. Særlig gjaldt dette Kim som hadde fått flere stykker. Seiene sto så grunt som 35-40 meter og gikk på steinharde utras.

Jeg var derfor spent på å møte han på land for bilder og innveiing av fangsten. Her ligger båtene i veiekø i havna:


Det viste seg at Kim hadde fått 4 sei over 10 kg. Blant annet tok han en sei på 14 kg og 11,5 kg på samme draget. Men den største seien var ny pers og ny klubbrekord i Tromsø HK.

   122 cm og 15,9 kg. Gratulerer med pers!

De største, f.v. 14 kg, i midten xx kg og til høyre 15,9 kg. Totalt ble det ca. 120 kg fisk og 5. plass i herreklassen for Kim.

Størst fisk under første dags fiske ble en kveite på 45 kg, tatt av Kristian Waage fra Harstad. Den er forøvrig den største fisken tatt under en havfiskefestival.

    Bildet er lånt fra Bladet Vesterålen. Foto: Idar Ovesen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar