tirsdag 2. juli 2013

Arkiv: 30.06.2013 - Festivalsuksess på Andenes

På søndag var det klart for Midnattsolfestivalen - andre dags fiske på Andenes. Denne dagen var jeg ombord i sjarken Mathilde sammen med 2 andre fiskere + skipper Erling. Her var jeg med også i fjor og fikk over 190 kg med fisk. Forventningene var derfor på plass foran dagens fiske.

Spørsmålet vi måtte ta stilling til var igjen: skulle vi gå nordover eller vestover? Etter en liten prat bestemte vi oss for å gå vestover igjen. Vi gikk direkte mot området jeg hadde oppdaget dagen før. Der så vi mye fisk på ekkoloddet, men den ville ikke ta i skikkelig. Håpet var at det skulle bli bedre forhold denne dagen.


Det hadde blåst litt fra vest på morgenen, men da vi kom ut på havet slakket vinden av og havet la seg fullstendig. Og fisket var godt, vi dro jevnt med fisk og jeg fikk flere stortorsker. De to største veide 15 kg:


I løpet av dagen kom det flere båter til som la seg akkurat over området "vårt". Da ble det tregere fiske, men da de andre valgte å kjøre seg opp igjen lot vi oss drive 10-15 minutter til. Vi kom så inn i et nytt belte med fisk og her kunne vi ligge helt for oss selv. Stort sett fikk vi to fisk i slengen, av og til tre.

Mot slutten av dagen kunne jeg fornøyd forflytte fangsten min over i fiskekasser:

    Det ble 5 kasser på meg til slutt. Bra fangst.

Hyggelige medfiskere ombord. F.v. bak Skipper Erling, "gode gamle" Jarle Jakobsen fra Ski HK og Odd Einar Eilertsen fra Andenes HK. Det var en flott stemning ombord hele dagen.

Totalt endte jeg på 250 kg med fisk denne dagen. Det er ny festivalrekord for meg på 5 timers fiske. Etter endt innveiing skulle det vise seg at ingen andre hadde mer fisk enn meg. Dermed kunne jeg konstatere 1. plass og festivalseier. Min tredje festivalseier individuelt om jeg husker rett.

Kim hadde også fisket bra denne dagen, han fikk 150 kg og havnet like utenfor premielista, dvs. ca. 6.-7. plass. Største fiskene hans var en torsk på 12,5 og en kveite på 10 kg.

Forøvrig ble største fisk i festivalen en kveite på 23 kg. Men i år som i fjor ble en skikkelig storkveite mistet. Ombord i båten Vågen fikk en av havfiskerne på en kveite som han fightet med i 25 minutter. Den kom rett opp i vannet slik storkveitene ofte gjør, og la seg ikke flatt. Jeg kjenner ikke alle detaljene, men etter det jeg forstår bommet skipper med kleppen, kveita gikk bananas med snørebrudd som følge av dette. Rett og slett trasig at det skulle ende slik, men det var vel heller ingen overraskelse. Fisken ble beregnet til et sted mellom 60 og 80 kg.

    Kim med sin 10-kiloskveite

På kvelden var det premieutdeling på Riggen restaurant. Det ble ganske bra med premier på Kim og meg. 

    Kim mottar klem og premie fra en av festivalgeneralene på Andenes, Hanne Adolfsen.

    Kim med individuell premie.

    Meg med premie for individuell seier i herreklassen

    Kim og jeg vant 2-mannslag begge dager

    Det ble også 1. plass for 4-mannslag.

En kjempeflott helg på Andenes. Hit kommer jeg gjerne igjen, neste år satser jeg på å ta storseien der ute. Takk til Hanne + Kåre Adolfsen for overnatting og hyggelig samvær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar